Pressrelease_boka_2019-06-04

4 Juni, 2019

Boka.se och EventDo utmanar föråldrade SMS

Bokningstjänsten Boka.se och teknik-startupen EventDo inleder ett strategiskt samarbete kring app-baserade aviseringar för service- och tjänsteindustrin. Målet är att bli en seriös utmanare till tekniskt föråldrade SMS-tjänster.

- SMS har länge varit standarden för alla typer av meddelanden från tjänster som Boka.se till kunder. Modellen har tidigare utmanats men har visat sig svår att ersätta. Nu börjar vi se att det rör på sig, volymerna SMS minskar i mobilnäten och appar som Messenger, Whatsapp och Wechat tar över. Den här trenden hakar vi på tillsammans med EventDo.” säger Petter Sehlin, grundare av Boka.se.

Samarbetet innebär att leverantörer och kunder som bokar tjänster via Boka.se kan få sina tjänster aviserade och inlagda i kalendern, utan att behöva klicka på eller öppna externa länkar, som idag är fallet med SMS.

- Kostnaderna för missade bokningar kostar tjänsteleverantörer och kunder stora pengar varje år. Det är dessutom frustrerande och stressande att missa en tid, vardagspusslet är svårt nog att få ihop ändå. Med EventDo tar vi SMS-modellen ett par steg längre och löser det.” förklarar Hassan Omarain, grundare av EventDo.

Samarbetet avser initialt aviseringstjänster för ca. 6 500 anslutna tjänsteleverantörer och 190 000 kunder på Bokas tjänster. På sikt kommer ytterligare tjänster att utvecklas i samarbetet.

- Vi undersöker tillsammans med Boka.se en rad olika utvecklingsområden. Att enkelt kunna boka nästa tid, eller att få förslag på tider och tjänster att boka direkt från EventDo-appen ligger ganska nära i tid. På längre sikt kikar vi på hur vi kan använda AI för att optimera våra kunders återkommande bokningar i en rad branscher.” säger Hassan Omarain

Service och tjänsteindustrin svarar i dagsläget för cirka 30% av Sveriges BNP. Branschen är till stor del beroende av ett fåtal SMS-leverantörer på marknaden, kostnaden för ett SMS ligger ofta mellan 1-2 kronor.

- Faktum är att en del aktörer i bokningsbranschen lever på SMS. Man köper SMS på bulk från utländska aktörer och återförsäljer dyrt. SMS är deras största enskilda intäkt. Vi anser att SMS som teknisk lösning tillför noll i värde till våra kunder, därför vill vi erbjuda något bättre och EventDo har visat att de har en lösning och teknik som fungerar.” avslutar Petter Sehlin

OM BOKA.SE

Boka.se är Sveriges största bokningsplattform och hanterar varje dag tiotusentals bokningar av allt från frisörtider till konferensrum, bilpooler och rådgivningstjänster. Tjänsten grundades 2016 av en trio internetveteraner och tidigare delägare i ibland annat Tradera/eBay och Kivra. Boka.se drivs av Youcal AB, ett av Finansinspektionen licensierat Betalningsinstitut. Bolaget har idag 17 anställda och bedriver sin verksamhet från Örebro. Kontakta Petter Sehlin, 070-380 98 20, petter@boka.se för mer information.

OM EVENTDO

EventDo erbjuder  en tjänst som gör det möjligt att automatiskt skicka bokningar till kundens personliga kalender, så att de lättare kommer ihåg sina bokade tider. Detta i syfte att drar ner på antalet uteblivna besök. EventDo grundades med visionen att förändra vårt sätt att hantera bokningar, då uteblivanden från avtalade tider resulterar i ekonomiska och tidsmässiga förluster för alla. Kontakta Hassan Omarain, 076-096 00 15, hassan@eventdo.se för mer information.